Opieka specjalistyczna

Dbamy o wszechstronny rozwój naszych uczniów, dlatego zapewniamy im wsparcie psychologa, logopedy oraz zajęcia terapeutyczne. Specjaliści pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności emocjonalnych, językowych i edukacyjnych, a także wspierają ich rodziców i nauczycieli.

Działania psychologa i pedagoga szkolnego są związane z pracą z uczniami, ich rodzicami a także nauczycielami w celu poprawy jakości oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Zadania psychologa i pedagoga obejmują:

  • Warsztaty psychologiczne dla dzieci w klasach młodszych (1–3). 
  • Prowadzenie psychoedukacji w klasach starszych poprzez spotkania z młodzieżą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych wspierających rozwój psychospołeczny. 
  • Tworzenie projektów społecznych oraz udział w ogólnopolskich projektach edukacyjnych z zakresu rozwoju osobistego. 
  • Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych uczniów. 
  • Realizacja zajęć z Treningu Umiejętności Społecznych dla uczniów z trudnościami w zakresie funkcjonowania społecznego. 
  • Diagnozowanie gotowości szkolnej dzieci – kandydatów do klasy pierwszej szkoły podstawowej.
  • Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom. 
  • Rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów w celu wspierania ich potencjału rozwojowego oraz tworzenia warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły, placówki i środowiska społecznego. 
  • Rozpoznawanie trudności psychologicznych i edukacyjnych uczniów oraz kierowanie rodziców do poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu zapewnienia uczniowi lepszego wsparcia w realiach szkolnych. 
  • Realizowanie zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. 
  • Udzielanie bieżącej pomocy psychologicznej i wsparcia emocjonalnego uczniom.

W Szkole CET logopeda obejmuje opieką uczniów z problemami językowo-komunikacyjnymi, prowadząc profilaktykę, terapię oraz konsultacje dla rodziców i nauczycieli. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w grupach 2–3-osobowych i obejmują m.in. usprawnianie narządów mowy, korygowanie wad wymowy, różnicowanie słuchowe głosek, terapię jąkania oraz rozwijanie płynności wypowiedzi. Umiejętności językowe wspierają sukcesy szkolne, szczególnie w nauce czytania i pisania, oraz budowanie relacji z innymi, dlatego zapewniamy kompleksową opiekę logopedyczną.

1. Rozpoznawanie trudności i ich przyczyn utrudniających uczniom uczestnictwo w życiu szkoły oraz kierowanie rodziców do specjalistów (np. do poradni psychologiczno-pedagogicznej przy podejrzeniu dysleksji) w celu pełnej diagnozy.

2. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapii pedagogicznej), obejmujących: 

    • doskonalenie koncentracji uwagi, 
    • rozwijanie funkcji poznawczych, 
    • usprawnianie grafomotoryki, 
    • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, 
    • stymulowanie rozumowania analityczno-syntetycznego, 
    • rozwijanie wyobraźni wzrokowo-przestrzennej,
    • wzbogacanie słownictwa i wypowiedzi ustnych, 
    • utrwalanie czytania, pisania i liczenia, 
    • poszerzanie wiedzy o świecie.

3. Wspieranie rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów przedszkolnych w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz pomoc w tworzeniu dostosowań edukacyjnych.