Opieka specjalistyczna

Dbamy o wszechstronny rozwój naszych uczniów, dlatego zapewniamy im wsparcie psychologa, logopedy oraz zajęcia terapeutyczne. Specjaliści pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności emocjonalnych, językowych i edukacyjnych, a także wspierają ich rodziców i nauczycieli.

Działania psychologiczne w Szkole Podstawowej CET.

Działania psychologa szkolnego są związane z pracą z uczniami, ich rodzicami a także nauczycielami w celu poprawy jakości oddziaływań edukacyjno-wychowawczych.
Zadania psychologa obejmują:

  • Warsztaty psychologiczne dla dzieci w klasach młodszych
  • Psychoedukację w klasach starszych poprzez spotkania z młodzieżą, organizowanie pomocy dydaktycznych w zakresie rozwoju psycho-społecznego, tworzenie gazetek, broszur informacyjnych
  • Tworzenie projektów społecznych, udział w ogólnopolskich projektach edukacyjnych z zakresu rozwoju osobistego
  • Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
  • Realizacja zajęć Treningu umiejętności społecznych oraz socjoterapii dla uczniów z trudnościami w zakresie społecznym
  • Diagnozowaniu gotowości szkolnej dziecka- kandydata do klasy 1 szkoły podstawowej
    wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom;
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
  • Rozpoznawanie trudności psychologicznych oraz edukacyjnych oraz kierowanie rodzica do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych w celu lepszej pomocy uczniowi w realiach szkolnych
  • Realizowanie zaleceń z opinii/ orzeczeń wydanych przez poradnie
  • Udzielanie bieżącej pomocy psychologicznej oraz wsparcia emocjonalnego

Opieką logopedyczną w Szkole CET objęci są wszyscy uczniowie wykazujący problemy językowo-komunikacyjne. Logopeda prowadzi działania z zakresu profilaktyki i terapii logopedycznej oraz konsultacje dla rodziców i nauczycieli.

Działania terapeutyczne podejmowane są indywidualnie lub w małych dwu-, trzyosobowych grupach. Logopeda szkolny zajmuje się m. in. usprawnianiem narządów mowy (prowadzi ćwiczenia rozwijające ruchomość i czucie ułożenia warg, języka), nauką prawidłowej wymowy (eliminowaniem wad wymowy, np. nieprawidłowej artykulacji głoski [r]), ćwiczeniem różnicowania słuchowego głosek podobnych brzmieniowo, kształtowaniem płynnego wypowiadania się (terapią jąkania) i wszystkimi problemami językowo-komunikacyjnymi uczniów.

Zdolności językowe uczniów mają znaczący wpływ na odnoszone przez nich sukcesy szkolne, szczególnie w początkowej nauce czytania i pisania. Dobrze rozwijające się umiejętności komunikacyjne pozwalają też na budowanie właściwych relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Mając na uwadze te zależności, zapewniamy uczniom szkoły kompleksową opiekę logopedy.

  1. Rozpoznawaniu trudności oraz przyczyn tych trudności, które zaburzają uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły. Terapeuta kieruje rodziców dziecka do konkretnego specjalisty, w celu dokonania pełnej diagnozy, np. jeśli zauważa u dziecka specyficzne trudności w czytaniu lub pisaniu mogące wynikać z dysleksji, kieruje dziecko do rejonowej poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Prowadzeniu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych czyli terapii pedagogicznej, które polegają na ćwiczeniu z dzieckiem:
    – usprawniania koncentracji uwagi
    – rozwoju funkcji poznawczych
    – usprawnianiu grafomotoryki
    – doskonaleniu koordynacji wzrokowo-ruchowej
    – usprawnianiu rozumowania analityczno-syntetycznego
    – rozwijaniu wyobraźni wzrokowo-przestrzennej
    – wzbogacaniu zasobu słownictwa i wypowiedzi ustnych na określony temat
    – utrwalanie zagadnień z zakresu czytania, pisania, liczenia
    – wzbogacaniu wiedzy na temat otaczającego świata
    Podczas zajęć wykorzystywane są między innymi następujące metody wspierające, stymulujące, aktywizujące i usprawniające rozwój dziecka:
    – Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
    – elementy arteterapii ( rysunek, malarstwo – w tym metoda malowania dziesięcioma palcami R. F. Show, muzykoterapia, biblioterapia – w tym bajkoterapia)
    – Kinezjologia Edukacyjna Dennisona
    – metoda stymulacji polisensorycznej
  3. Wspieraniu Rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów przedszkolnych w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych, możliwości psychofizycznych uczniów oraz udzielaniu pomocy przy tworzeniu dostosowań edukacyjnych nauczycielom przedmiotów.